Wednesday, June 3, 2009

Catatan Industri Minggu ke-4

26 Mei 2009 (Isnin)

Ejad memulakan hari pertamanya di HOE. Sepatutnya aku kembali ke Production Department bersama-sama dengan Ejad, Danson dan Firdaus. Memandangkan banyak yang masih tidak diketahui tentang R&D, aku kekal di R&D untuk sehari lagi. Kali ini banyak tumpu kepada dokumentasi. Aku meneliti SOP New Product Development. Sesekali, aku membantu Alex dan Carrie untuk tugasan ke-3. Aku membuat keputusan untuk tidak menyertai tugasan ke-2 dan 3 memandangkan aku harus kembali ke Production. Kami juga telah berbincang untuk membahagikan tugasan kepada semua pelajar. Projek 1: FTU (Muzani dan Carrie), Projek 2: Budenide Nasal Spray (Firdaus dan Danson), Projek 3: Crystallization (Alex dan Carrie). Untuk Ejad, pasti ada projek-projek lain yang akan diberi oleh Mr Khoo nanti.

27 Mei 2009 (Selasa)

Memulakan minggu ke-3 di Production. Target untuk baki seminggu ini ialah masalah-masalah dalam Production. Aku mulakan di Bahagian Pembungkusan. Walaupun banyak yang telah diketahui, aku cuba mencari lagi masalah-masalah yang mungkin terlepas pandang. Sempat juga meneliti tugasan Danson dan Firdaus: Identify function of each ingredient in Ellgy Plus product. Banyak juga soalan yang ditanya oleh Mr Tan kepada mereka sepanjang seminggu. Seingat aku, minggu pertama aku banyak menghabiskan masa dengan aktiviti pembungkusan. Antara soalan dan tugasan yang diberi kepada meraka ialah pengiraan bahan mentah, penggunaan surfactant, kadar pengeluaran dan sistem bekalan air untuk farmaseutikal.

28 Mei 2009 (Rabu)

Aku tumpukan pada masalah dalam pengendalian bahan mentah. Semua SOP berkaitan bahan mentah diteliti satu persatu. Kemudian, aku berpeluang memasuki Clean Room untuk bahagian steroid bersama-sama dengan Ejad, Firdaus dan Danson. Penerangan diberi oleh Bro Saiful (Production Executive). Clean Room untuk steroid dan non-steroid berbeza dari segi Air-Handling Unit (AHU) dan warna pakaian pekerja. Peralatan dan cara kerja sama dengan non-steroid.

29 Mei 2009 (Khamis)

Mengenalpasti proses manufacturing dan masalah-masalahnya. Aku sempat meneliti SOP Engineering Department untuk melihat kalau-kalau ada maklumat yang berguna untuk report. Antara yang diambil ialah tentang suhu dan tekanan di bahagian Production.

30 Mei 2009 (Jumaat)

Mengenalpasti masalah dalam Dispensing dan Manufacturing Section. Kami dibawa masuk sekali lagi ke Non-Steroid Clean Room oleh Sis Aqilah (Production Executive). Kali ini dapat berbincang lama dengan Bro Razali (Supervisor Dispensing) dan diberi penjelasan juga oleh Bro Naim (Manufacturing Operator). Sebelah petangnya, aku pergi sekejap ke R&D untuk sesi soal jawab dengan Miss Lee (Assistant R&D Manager) bersama Alex. Kami berbincang tentang masalah dan cabaran dalam R&D.

No comments:

Post a Comment