Wednesday, June 23, 2010

Kalau Dah Minat...

Semasa menyertai Pertandingan Syarahan Bahasa Arab di sekolah menengah

Lepas habis belajar di UIA ni, saya terfikir untuk belajar semula Bahasa Arab. Orang di luar biasanya menganggap pelajar UIA mesti tahu Bahasa Arab. Memang di Pusat Matrikulasi UIA (sekarang Pusat Asasi UIA) ada diajar Bahasa Arab kepada mereka yang tidak melepasi ujian saringan bahasa yang dijalankan semasa kemasukan. Mereka diajar asas Bahasa Arab seperti yang dipelajari oleh pelajar-pelajar Tingkatan 1-3 di sekolah menengah agama. Bagi yang melepasi ujian saringan, tak bermakna mereka mahir. Biasanya pelajar yang ada asas Bahasa Arab di sekolah menengah akan lulus ujian tersebut. Lepas lulus, selamat tinggal Bahasa Arab!

Saya mula belajar Bahasa Arab apabila masuk ke SMKA Tok Jiring. Masih teringat hari pertama masuk sekolah dengan pakaian baju putih dan seluar hijau sekolah menengah, cuak habis! Dunia baru la katakan. Pastu ramai betul pelajar…Boleh ke ni?

Masa tu, dari Tingkatan 1 hingga 3, pelajar-pelajar belajar Bahasa Arab Komunikasi. Mula-mula belajar di Tingkatan 1, saya dan kawan-kawan banyak menghafaz perkataan Arab dan maknanya dalam Bahasa Melayu mengikut kategori seperti benda-benda dalam kelas, anggota badan, haiwan dan lain-lain. Kami diperkenalkan dengan Kamus Idris Al-Marbawi yang banyak digunakan di SMKA untuk Bahasa Arab. Ingatkan nak hentam guna teknik kamus Bahasa Inggeris, rupa-rupanya lain pula dengan kamus Arab.

Tak lupa juga Kamus Adik hehe. Rasa macam budak-budak pun ada bila guna kamus tu. Hakikatnya memang budak-budak pun tapi waktu tu kita tak rasa pula macam budak-budak. Kamus tu penuh dengan gambar dan tulisan warna warni. Apapun, itulah kamus yang mengenalkan saya kepada banyak perkataan untuk benda-benda yang ada di sekeliling kita.

Dari Tingkatan 1 hingga 3, saya duduk dalam Kelas al-Quran. Kami belajar tajwid, tarannum (lagu bacaan al-Quran), qiraat (cara bacaan al-Quran), tafsir dan hafazan. Al-Quran membantu untuk belajar Bahasa Arab. Bila masuk Kelas al-Quran, saya rasa malu kerana belum khatam Quran. Saya masih ingat peristiwa masa awal kemasukan apabila ditanya di surau siapa yang sudah khatam Quran. Saya teragak-agak dan mengangkat perlahan-lahan. Seorang senior terus menegur, “Kalau tak khatam, jangan angkat”. Malu betul waktu tu. Memandangkan saya duduk di asrama semasa bulan pertama di sekolah, kami diletakkan dalam kumpulan tadarus al-Quran yang dipimpin oleh senior-senior. Ketua kumpulan saya namanya Ridhuan. Dia dikenali dengan panggilan Abg Haji kerana telah menunaikan haji.

Berbalik pada cerita Bahasa Arab, selepas belajar perkataan-perkataan tertentu dan dialog pendek, kami didedahkan dengan aspek tatabahasa sikit demi sikit terutamanya fi’il (kata kerja) yang kami hafaz formula dasarnya untuk 3 jenis fi’il iaitu fi’il madhi (past tense), fi’il mudhari’ (present tense) dan fi’il amr (kata suruhan). Lek-lek pe (Bahasa Terengganu: lek-lek pe=seperti/macam/seakan-akan) hafaz sifir zaman sekolah rendah.

Minat yang mendalam terhadap Bahasa Arab mula datang apabila di Tingkatan 4 dan 5. Kami mula belajar Bahasa Arab Tinggi. Kami diajar ilmu Qawa’id (Tatabahasa), Balaqhah (Sastera) dan menulis karangan. Saya begitu teruja dalam bab menulis karangan. Rasa seronok dapat gunakan uslub (gaya bahasa) al-Quran dalam karangan. Perasaan yang paling menyeronokkan apabila menulis karangan dan meletakkan baris serta menyebutnya. ‘Feel’ dia boleh kata macam orang minat bola tengok pasukan kegemarannya main.

Saya pernah mewakili sekolah dalam Pertandingan Syarahan Bahasa Arab. Bila tengok wakil sekolah lain cakap, memang berdebar habis. Nak terikut-ikut dengan gaya mereka. Masa tu la mengenal istilah ‘be yourself’. Pada tahun 2002, saya berpeluang menyertai Pertandingan Kalimatus Sobah (Ucapan Pagi) sempena Ihtifal SMKA Kebangsaan di SMKA Kuala Lumpur. Memang tak letak harapan pun untuk dapat tempat memandangkan seluruh Malaysia yang datang. Pastu dapat tahu ucapan kena spontan. Allah! Bila tiba giliran, saya pun pergi mengambil kertas dan tertera tajuk ‘Madrosatii’ (Sekolahku). Terus ligat kepala memikirkan apa yang nak dicakap. Seperti biasa, mukadimahnya memang tersusun indah seperti peserta-peserta lain (segala jenis alhamulillah disebut). Tapi, selepas je perkataan amma ba’du (frasa terakhir yang biasa diucapkan sebagai awal ucapan dalam Bahasa Arab), tanpa mempedulikan tatabahasa atau apa, main redah je apa yang keluar dari mulut. Tergelak bila teringat peristiwa tu. Waktu tu pun, saya sendiri tergelak bila tengok peserta lain teragak-agak lepas frasa amma ba’du tu. Dalam ihtifal tu, kawan-kawan saya yang menyertai Kuiz Bahasa Arab telah menjadi johan peringkat kebangsaan. Sukanya hati sebab dapat kalahkan sekolah SBP hehe (maaf la kawan-kawan SBP ye).

Apapun, disebalik kisah saya dan Bahasa Arab ni, mereka yang paling penting dan banyak berjasa sudah tentu guru-guru saya. Moga Allah memberkati mereka (mungkin ada yang terlupa, minta maaf ustaz ustazah):

Arwah Ustaz Wan Nordin mengajar saya sewaktu menengah rendah dan menengah atas. Saya sangat meminati kelasnya kerana ustaz merupakan seorang yang sangat kelakar. Antara pesanannya yang masih saya ingat sewaktu dia menegur saya dan kawan-kawan dalam Badan Pengawas Sekolah atas suatu tindakan yang kami buat sebelum tu. Tegurnya lebih kurang, “Ginilah orang muda, buat kerja tak fikir panjang”. Ada benar juga kata-katanya. Kadang-kadang, sebagai orang muda, mungkin kami gopoh dan tak memikirkan kesan akibat tindakan kami. Saya sangat terkejut bila dimaklumkan tentang perginya ustaz buat selama-lamanya kerana lemas ketika menyelamatkan pelajar (waktu saya di UIA). Allahummaghfirlahu warhamhu.

Ustaz Che’ Ku Mah Hussein pula boleh diibaratkan sebagai sifu dalam Bahasa Arab di sekolah saya. Sekarang beliau sedang membuat PhD . Saya tidak belajar secara langsung dengan ustaz. Antara kenangan saya dengan beliau ialah ketika menyertai Pertandingan Syarahan Bahasa Arab Peringkat Negeri sempena…(saya pun dah lupa). Dialah yang menulis teks syarahan saya. Gaya bahasa yang ringkas, mudah dan senang difahami. Waktu tu saya mendapat johan…macam tak percaya je boleh johan. Antara kata-katanya yang selalu dipesan, “Anta doa ke ana etek (Bahasa Terengganu: etek=juga)”.

Ustaz Nawawi ialah pengetua SMKA Tok Jiring. Dia bertukar ke sekolah lain semasa saya di Tingkatan 3. Ustaz sukakan pelajar kelas al-Quran sehingga dia mengambil slot untuk mengajar Bahasa Arab kepada kami sewaktu di Tingkatan 2. Zaman Ustaz Nawawi sangat gemilang. Waktu tu yang berada dalam pengurusan sekolah kebanyakannya ustaz dan ustazah. Sistem naqib pula digunakan tidak seperti sistem pengawas dan kini sistem MPP (majlis perwakilan pelajar).

Ustazah Maznah Deraman dan Ustazah Maznah (Ismail kalau tak silap) mengajar saya sewaktu menengah rendah. Mereka banyak memberi pendedahan asas dalam Bahasa Arab. Contoh ayat pun guna nama ustazah. Tu yang ingat sangat.

Mengingati semua tu betul-betul membuatkan saya rindu untuk belajar balik Bahasa Arab. Habis dikeluarkan semua buku-buku rujukan sekolah yang saya masih simpan. Tinggal lagi 2 perkara: RAJIN BERUSAHA dan DOA. Ibarat kata iklan rancangan belajar Bahasa Arab di IKIM: “Hayya bil arabiyyah!”

6 comments:

  1. menarik crito nih.. kawe blh blaja 'something' darinya..

    ReplyDelete
  2. rndunye ke SMKATJ n cikgu2 ble bce entry ni..tringat ke arwah ust. wan..

    ReplyDelete
  3. To Shahmin: alhamdulillah...memori lamo min. mano2 hok baik amik. mano2 hok dok baik..wak gi balai polis hehe. Cikgu2 sekolah ni best min. Taraf mak ayah nge anok. Tarbiyyah ustaz2 sokmo bleping kena atah muka.

    To Fatihah: bila duk teringat balik, banyak jugok criter2 zaman sekolah hok boleh wak peringat skit sbnyk. lame nga arwah ustaz wan. gaya ngajor, ayat2 standard dia, gurauan dia. anok2 murid kena doa sokmo la ke ye.

    ReplyDelete
  4. adeh, terkena jugak ni, lame dah tinggal bhs arab.. dulu ckp laju je, skrg nk wat 1 ayat lengkap pun kne pikir dlu, huhu.. nak gi cari buku skola gak la cani

    ReplyDelete
  5. To Mar: same la. pi umrah baru ni pun. tergagap-gagap nak berjual beli ngan pak arab. last2 melayu jugak ckpnya. dah kita ckp arab dorang reply melayu. terbalik plak. atau bahasa arab aku yang terbalik haha. cari2..cari skali CPG, dah nak keje kan hehe

    ReplyDelete
  6. budok kg tanjung sabtuWednesday, 25 May, 2011

    ingat sokmo dgn arwah ustad nordin..
    mule2 belajor bhs arab kelas ye mase ting 4. ye soal dgn bhs arab.. seb baik buleh jawap..

    pahtu ingat pah lening geloran yg arwah bg.. "heromanir"

    ReplyDelete