Tuesday, July 20, 2010

Kenangan Kursus Penghayatan Ibadah Solat

Alhamdulillah, saya berkesempatan mengendalikan Kursus Penghayatan Ibadah Solat pada 17 Julai 2010 yang lalu bertempat di balairaya kampung saya. Ini merupakan kali ke-2 kursus ini dibuat. Pertama kali dulu masa tahun 2007 sewaktu saya masih di UIA. Pesertanya pula semua pelajar sekolah rendah. Kali ini, ia agak mencabar kerana melibatkan semua peringkat umur dari kanak-kanak, remaja, dewasa dan orang tua. Serba salah dibuatnya. Nak jadi seperti kanak-kanak, takut orang tua nampak pelik pula. Nak jadi macam orang dewasa dan orang tua, takut kanak-kanak dan remaja boring. Akhirnya, dicampur-campur haha.

Tujuan kursus ini ada 2: 1) Mengetahui kaedah solat yang betul dan 2) Menghayati ibadah solat. Seramai lebih kurang 40 orang menyertainya. Rujukan utama saya ialah Buku Formula Solat Sempurna karangan Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman. Siri Pertama kursus ini dulu menggunakan Modul Sifat Solat Nabi Muhammad SAW, juga karangan Ustaz Zaharuddin. Waktu tu buku Formula Solat Sempurna belum diterbitkan. Untuk kali ini, ringkasan dibuat daripada buku tersebut untuk memudahkan peserta mengetahui isi-isi penting sahaja tanpa dimuatkan perbincangan panjang lebar. Namun, saya masih mengekalkan sumber rujukan hadith seperti yang digunakan ustaz. Selain itu, ada juga ditambah beberapa bab dalam ringkasan tersebut antaranya doa-doa pilihan selepas solat, tafsir surah Al-Fatihah, syarah Doa Qunut dan solat-solat sunat pilihan. Semuanya telah digabungkan dalam satu buku. Sesiapa yang berminat dengan buku tu dan slide presentations yang saya gunakan, boleh minta daripada saya melalui email (jangan bimbang, percuma).

Sekadar perkongsian yang barangkali boleh digunakan untuk program-program berbentuk sebegitu, saya telah 'upload' video-video yang digunakan semasa program tersebut di saluran YouTube saya (sila klik di sini). Sebahagiannya adalah video yang sudah ada di YouTube dan ada juga yang telah diubahsuai. Video-video tersebut boleh dimuat turun menggunakan mana-mana perisian download online yang ada.

Selain itu, ada juga dibuat softcopy banting yang boleh dicetak di kedai-kedai percetakan:

a) Zikir Selepas Solat (bersaiz 2 x 5.5 kaki. Harga lebih kurang RM 33 jika dikira RM3 sekaki. Boleh download di sini)

b) Doa Selepas Solat (bersaiz 1.3 x 6 kaki. Harga lebih kurang RM23 jika dikira RM3 sekaki. Boleh download di sini),

Idea banting ni datang bila teringat semasa pergi umrah dengan kawan-kawan dulu. Di beberapa masjid dan musolla yang kami singgah di sana, ada banting zikir selepas solat yang diletak di depan saf yang boleh dibaca dengan jelas oleh jemaah yang solat.

Itulah serba sedikit kenangan berkursus. Di sini, saya letakkan beberapa gambar kenangan:



Peserta kanak-kanak yang datang seawal 8.00 pagi. Tahniah!




Sebahagian peserta perempuan




Saya bersama sebahagian peserta lelaki

No comments:

Post a Comment