Wednesday, May 19, 2010

Jangan Pernah Merasa Jemu

Sudah lama saya tidak menulis di blog. Banyak perkara dalam senarai menunggu yang ingin ditulis tapi entah kenapa semangat menulis tidak ada. Tambahan pula, sambungan Internet agak bermasalah bila berada di rumah. Walaupun sedang bercuti, ada beberapa perkara penting yang perlu saya selesaikan. Moga Allah permudahkan dan beri kekuatan serta semangat untuk menghadapi hari-hari yang mendatang.

Jangan pernah merasa jemu dengan Allah. Inilah pengajaran yang saya terima sewaktu berada di Tanah Suci beberapa minggu yang lalu. Dalam menghadapi apa sahaja dugaan dalam hidup kita, sama ada sebagai seorang anak, abang atau adik, saudara, kawan, jiran, suami atau isteri, kita ingatlah dua perkara: SABAR DENGAN DUGAAN dan JANGAN JEMU DENGAN ALLAH.

Saya ambil contoh keluarga. Semua orang nak keluarga bahagia, berkasih sayang, hormat menghormati, hidup dengan amalan Islam TETAPI tidak semua orang sama. Ada yang ditakdirkan lahir dalam keluarga yang sederhana pengamalan Islamnya atau mungkin kurang. Bila mana Allah pilih kita melalui didikan dari DIA, syukurlah banyak-banyak dan cubalah sedaya upaya untuk mendidik keluarga. Dalam tempoh mendidik, kita kena banyak SABAR.

Memang diakui, kita manusia ada sifat nak marah, sakit hati, terkilan atau sedih melihat keadaan yang tidak seperti yang kita hajati. Tapi syukurlah sebab Allah pilih kita untuk merasa sedikit dari apa yang dihadapi oleh para Rasul alaihimussolatuwassalam. Apa perasaan Nabi Nuh bila anak dia tak mahu beriman. Apa perasaan Nabi Lut bila isteri dia tidak bersama taat pada Allah. Apa perasaan Nabi Ibrahim melihat keadaan ayah dia. Bayangkan kita berada di tempat mereka. Siapa yang tidak sedih. Allah bawa cerita-cerita tersebut supaya kita beringat.

“Oleh itu berikanlah sahaja peringatan kepada manusia, dan janganlah berdukacita kiranya ada yang menolaknya, kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorang pemberi ingatan; Bukanlah engkau seorang yang berkuasa memaksa mereka (menerima ajaran Islam yang engkau sampaikan itu).” (Surah al-Ghasyiah, Surah ke-88, Ayat 21-22, Juzu' 30 m/s 592).

Barangkali kita rasa seperti nak berputus asa bila kita telah usahakan perubahan diri atau orang lain tapi hasilnya tidak seperti yang kita harapkan. Fikiran masih berserabut. Jiwa bercelaru. Hati rasa kosong. Jika ada, ingatlah...

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)Ku dan beriman kepadaKu, agar mereka beroleh kebenaran." (Surah Al-Baqarah, Surah ke-2, Ayat 186, Juzu' 2, m/s 28).

Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan (solat) itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu'. (Surah Al-Baqarah, Surah ke-2, Ayat 45, Juzu' 1, m/s 7)

Dan tidaklah sama kebaikan dengan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, sehingga orang yang ada rasa permusuhan antara kamu dan dia akan seperti teman yang setia. Dan (sifat-sifat yang baik itu) tidak akan dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang sabar dan tidak akan dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar. (Surah Fussilat, Surah ke-41, ayat 34-35. Juzu' 24, m/s 480)

Yakinlah, kalau tidak esok atau lusa, mungkin 5 atau 10 tahun lagi mereka akan ingat nasihat-nasihat kita dan sedar. Mungkin waktu tu kita sudah tiada lagi di bumi Allah ini dan zuriat mereka pula yang akan membimbing mereka untuk insaf. Membaca kisah-kisah insan yang sedar dari kesilapan lalu seperti
Malek Noor, Prof Muhd Kamil Ibrahim, dan Karim (sahabat Ustaz Hasrizal) memberi kita kekuatan insya Allah untuk terus berusaha.

Jangan Jemu

Seperkara lagi dalam usaha kita mendidik, jangan pernah rasa jemu untuk minta dan mengadu kepada Allah. Manusia, kalau kita selalu minta tolong, lama-lama mereka akan jemu. Tapi ALLAH tidak sekali-kali. Semakin kita minta, semakin kita rasa dekat dengan ALLAH. Saya teringat kata-kata guru saya di UIA,
Ustaz Hasbullah. Bagi seorang wanita yang terlanjur, dihalau oleh keluarga, dipandang hina oleh masyarakat, di saat hampir semua orang menolaknya, sehingga tidak ada arah lagi yang boleh dituju, tapi ALLAH yang Maha Pengasih, Penyayang dan Maha Mendengar rintihan hamba-hambaNYA yang benar-benar insaf dan nak kembali kepada DIA akan tetap sudi mengampunkan dosa-dosanya dan menerimanya. Itulah ALLAH s.w.t...

"Wahai manusia! Kamulah yang memerlukan Allah, dan Allah Dialah yang Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu), Maha Terpuji." (Surah Faatir, Surah ke-35, Ayat 15, Juzu' 22, m/s 436)

Moga kita tidak lupa kata-kata Nabi s.a.w. “Wahai manusia, lakukanlah amalan mengikut keupayaan kamu. Sesungguhnya Allah tidak jemu sehingga kamu jemu. Amalan paling Allah sukai ialah amalan yang berterusan walaupun sedikit.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

1 comment:

  1. betol2...insyaAllah...thanks atas nasihat...sekurang2nya dapat bantu saya secara x lgsung..

    ReplyDelete