Tuesday, October 4, 2011

Induksi Sikap

Seminggu berkampung di Kolej Sains Kesihatan (KSKB) Johor Bharu, saya dipertemukan dengan beberapa orang lama dalam perkhidmatan awam. Pengalaman puluhan tahun dikongsikan dengan para peserta. Antara 'best speakers' yang menarik perhatian saya ialah Tuan Haji Zulkifli b. Tahir, Pengarah KSKB Johor Bharu dan Encik Kalithasan a/l Kaliappan.

Saya rasa mesej terpenting yang dapat disimpulkan dari kursus ini ialah JANGAN SOMBONG, AMANAH dan PRIHATIN. Bunyinya macam slogan skema yang boleh dilihat dalam banyak motto dan logo organisasi. Tapi sebenarnya, banyak cerita-cerita yang berlegar dalam bidang kesihatan dan perkhidmatan awam ada disebalik slogan tersebut.

JANGAN SOMBONG

Tak dinafikan, orang-orang yang bekerja di hospital mudah nak rasa angkuh dan sombong. Maklum aje lah, kata-kata kita didengar dan diikuti oleh pesakit (walaupun ada pesakit yang degil tak dengar kata hehe). Kita juga dirujuk oleh ramai orang, lebih-lebih lagi kalau kita seorang pakar, perunding atau yang mempunyai latar belakang akademik dan prestasi kerja yang cemerlang. Bila berjalan atau dalam majlis-majlis, orang 'address' kita. Kalau kita seorang bos, kita dihormati oleh staf-staf bawah.

Walau apapun pangkat kita dalam sesuatu organisasi, jangan kita sombong dan berasa besar diri dengan kedudukan tersebut. Hormatilah orang bawahan, hormatilah staf-staf sokongan, hormatilah pengawal-pengawal keselamatan, hormatilah tukang cuci kerana mereka semua berperanan dalam menjadikan hospital berfungsi dengan baik.

Pangkat dan kedudukan, semuanya adalah anugerah dan pinjaman dari ALLAH. Sebesar mana pun pangkat kita, kita akan bersara suatu hari nanti dan kemudiannya bersara terus dari hidup di dunia ini. Waktu itu, siapalah kita....

AMANAH

Amanah berkait dengan keberkatan gaji yang kita dapat pada setiap akhir bulan. Bahkan, berkait juga dengan keberkatan hidup. Dalam perkara apa? Macam-macam antaranya bidang tugas, masa kerja, pemilihan kontrak, tuntutan perbelanjaan dan penggunaan harta kerajaan. Saya percaya ramai yang tahu kisah Umar Al-Khattab dengan pelita cahaya milik kerajaan. Fikir-fikirkanlah...

PRIHATIN

A patient's profile is not just merely pieces of papers with words and numbers. It reflects a personality, a person with family and friends, a person who deserves respect and caring no matter who they are. Treat your patients like your family.

Kalau ahli keluarga kita masuk hospital, bagaimana harapan kita kepada staf-staf hospital tersebut? Terbalikkan harapan itu pada keluarga pesakit. Lihat end result. Don't just define achievement by looking at improving lab results, vital signs and compliance to medications, but look also at improving family relations and happiness signs that will insya ALLAH come up as a result of good services by us.

Nota Kaki 1:

Rujuklah orang-orang yang lebih berpengalaman kerana banyak pengajaran berharga yang boleh kita dapat daripada mereka, yang disampaikan dengan cara yang sangat mudah untuk kita faham. Smart person simplify difficult things.

Nota Kaki 2:

Satu perkara yang perlu diambil berat dalam alam pekerjaan ialah menghindarkan diri daripada tabiat mengumpat. Agak berleluasa juga. Nampak gaya macam tak rasa bersalah bercakap sesuatu yang tidak elok tentang orang lain.

Mengumpat ialah bercakap sesuatu yang betul berlaku tetapi tidak disukai oleh orang yang diumpati. Kalau bercakap sesuatu yang tidak berlaku, itu fitnah namanya. Sama ada fitnah atau umpat, kedua-duanya dosa dan besar balasan buruknya di sisi ALLAH.

Lebih baik cakap direct kat tuan empunya badan. Cakap direct tak semestinya cakap dengan mulut depan-depan orang tu, boleh je bagi pesanan bertulis. Apapun, jauhi mengumpat! FULL STOP

1 comment:

  1. Apa yang Allah kurniakan kepada kita,samada ilmu,rezeki dan segala nikmat hanyalah sekelumit daripada khazanahNya yang tersangat luas.Mari jadi hamba yg bersyukur....

    ReplyDelete