Saturday, October 15, 2011

Imarah Masjid - Kemaskini


Hari tu aku berkesempatan untuk dengar satu kuliah di Masjid Saidina Umar, Cenderawasih. Bagi aku, cara penyampaian ustaz tu menarik dan boleh digunapakai sebagai salah satu cara mengajar Al-Quran.

Beliau mengajar secara syarahan umum menggunakan Al-Quran yang ditayangkan di skrin besar. Ada 4 sesi: membaca, menerangkan hukum tajwid, terjemahan dan tafsir. Diselit juga Bahasa Arab dalam sesi terjemahan dan tafsir.

Malam itu beliau membaca Surah Al-'Aadiaat. Kuliah beliau menumpukan juzu' amma terlebih dahulu memandangkan itu yang lazim di kalangan masyarakat. Secara purata, bolehlah dikatakan untuk kuliah antara Maghrib dan Isya', dapat menghabiskan sekitar 5 ayat.

Bagi aku, walaupun secara ringkas, maksudnya sampai. Sebelum-sebelum ini, biasanya bila sebut belajar Quran, banyak yang belajar membetulkan bacaan sahaja. Memandangkan ini syarahan umum yang berbentuk kuliah, mungkin ada kekurangan dari segi tidak dapat menumpukan kepada setiap orang.

Namun, cara ini boleh menjadi pendorong kepada mereka-mereka yang mungkin segan untuk belajar Quran kerana telah berusia. Bukan sekadar untuk golongan tersebut, bagi mereka yang sudah mahir pula, aspek terjemahan dan tafsir menjadi keutamaan.

Jangan hanya QARI, tapi TAK MEMAHAMI...

No comments:

Post a Comment