Friday, December 24, 2010

Petang Yang Mengejutkan

Waktu tu, aku berada antara Tahun 1 dan 2 di UIAM. Masih jelas di ingatan peristiwa pada petang itu. Ia terjadi semasa aku sedang bercuti di rumah.

Aku sedang solat Asar. Agak lewat aku solat dan bersendirian di bilik. Tiba pada rakaat ke-3, tiba-tiba, denyut jantungku menjadi cepat. Terasa agak gelap pandanganku. Aku menjadi sangat takut. Tidak dapat nak digambarkan perasaan takut tu. Lantas, aku mempercepatkan solatku. Hanya satu persoalan bermain di fikiran, sudah tibakah ajalku untuk meninggalkan dunia ini buat selama-lamanya....Aku tidak memikirkan apa-apa melainkan ingat segala-gala tentang masa lalu.

Selesai solat, degup jantungku masih laju. Aku terpaksa mundar mandir ke sana ke mari dalam rumah, cuba untuk menenangkan diri. Tapi, perasaan takut itu masih ada. Fikiran aku sangat bercelaru pada waktu tu.

Melihat kelibat kereta mak yang pulang dari kerja, aku cepat-cepat meminta mak menghantarku ke hospital. Walaupun kesiankan mak yang penat bekerja, tapi aku buntu dan takut. Sepanjang perjalanan ke hospital, denyut jantungku masih laju. Macam-macam yang difikirkan.

Tiba di hospital, terpaksa menunggu giliran. Aku tidak dapat duduk diam dan mundar mandir. Akhirnya, dapat juga masuk berjumpa doktor. Waktu itu, perasaan berdebar sudah agak kurang. Namun, rasa bimbang dan takut masih tetap ada. Doktor memberi aku ubat untuk membuat denyutan jantungku kembali stabil, tapi aku tidak mahu mengambilnya.

Setelah selesai di hospital, aku minta untuk dihantar ke klinik pakar jantung. ECG (satu ujian untuk jantung) dibuat dan doktor memeriksa dan bertanyakan beberapa soalan.

"Awak ni lemah semangat. Tension sangat ke belajar" tanya doktor.

Selepas diberi beberapa ubat, akhirnya aku tiba kembali ke rumah. Aku solat Maghrib dan Isya' pada malam itu dalam keadaan yang lemah. Termenung panjang..

Itulah antara peristiwa yang sangat mengejutkan dan menakutkan. Mungkin ayat-ayat yang aku tulis ini tidak mampu memberi gambaran yang tepat. Tapi cukuplah nasihat buat diri aku sendiri dan sesiapa sahaja yang membacanya, masa yang sedang kita lalui dan akan datang adalah siri-siri peluang yang diberi oleh Allah kepada kita. Manfaatkanlah sebaiknya.

"Sesungguhnya hanya di sisi Allah ilmu tentang hari kiamat, dan Dia yang menurukan hujan dan mengetahui apa yang ada dalam rahim.

Dan tidak ada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan dikerjakannya esok. Dan tidak ada seorang pun yang mengetahui di bumi mana dia akan mati.

Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Mengenal"

Surah Luqman, 31: Ayat 34 (m/s 414)

2 comments:

  1. alhamdulillah...sek bek xde pape..

    ReplyDelete
  2. Yup..xde ape2 la..tp sampai skrg pun bila teringat jadi takut balik..

    ReplyDelete