Thursday, December 2, 2010

Kenangan Buat Ingatan

Bersama dengan abah di rumah Mok Bachok (nenek sebelah mak)

Pagi itu seperti hari-hari kerja yang lain. Bermacam-macam monolog diucapkan kepada diri sendiri, nak bagi semangat sikit. Tak dinafikan, kadang-kadang, aku terasa malas pula nak pergi kerja. Entah la, rasa tak suka pun ada. Tapi kadang-kadang, ok je. Bercampur-campur jadinya.


Seperti yang pernah aku sebut dalam salah satu artikel di blog ni, aku suka memandu seorang diri. Menenangkan jiwa. Lebih-lebih lagi waktu pulang kerja. Rasa cepat plak sampai rumah. Membuat sesuatu yang kita suka memang akan terasa cepat je masa berlalu.

Pagi itu terkenangkan cerita mak dan abah kerja waktu muda-muda di Kuala Lumpur. Aku baru dilahirkan. Sudah tentu banyak cabaran mereka.

Bangun awal pagi menunggu bas.

Menjaga aku yang baru lahir dan menghantar aku hari-hari ke rumah nenek saudaraku untuk dijaga sekejap (semoga Allah merahmati arwah nenek saudaraku yang aku panggil Mok Nyah)

Kesusahan keluarga mak.

Kos hidup merantau dan bekerja di bandar besar, meninggalkan keluarga yang bergantung harap

Entah apa lagi episod kesusahan hidup mereka yang mungkin tak diceritakan semuanya.

Pagi itu terasa hening...Amat jauh senangnya kehidupan bekerja yang ada sekarang...

Maaflah...aku lupa pada semua itu...


Ya Allah...begitu murni doa yang Engkau ajarkan...

"AMPUNILAH DOSA-DOSAKU DAN DOSA-DOSA KEDUA IBU BAPAKU. RAHMATILAH MEREKA BERDUA SEBAGAIMANA MEREKA
MENJAGAKU PADA MASA KECIL"

No comments:

Post a Comment