Thursday, December 23, 2010

Al-Banna Yang Ku Kenali




Ustaz Umar Tilmisani pernah menceritakan satu kisah tentang Imam Hassan Al-Banna:

Pada suatu masa, kami berhimpun dalam satu program di luar kota. Setelah selesai kerja pada jam 12 tengah malam, kami semua merasa sangat keletihan kerana program seharian yang kami jalani dengan bersungguh-sungguh. Kebetulan saya dan Hassan Al-Banna menghuni bilik yang sama. Saya merasa sangat penat sekali dan ingin terus tidur supaya tidak terlewat bangun solat Subuh. Kami berbaring di tempat tidur masing-masing.

Tidak berapa lama, beliau memanggilku, "Omar, awak sudah tidur?", lantas aku menjawab, "Labbaika, belum Mursyid".

Hassan Al-Banna mendiamkan diri, tetapi tidak lama kemudian, beliau bersuara semula, "Omar, awak sudah tidur?", lantas aku menjawab, "belum lagi Mursyid". Hati kecilku bertanya mengapa beliau bersikap begitu. Setelah lama Mursyid terdiam, beliau akhirnya mengulangi pertanyaan dan oleh kerana aku sangat merasa penat, aku membiarkan soalan tersebut tanpa jawapan.

Imam Hassan Al-Banna yang menyangka aku telah tidur lantas bangun perlahan-lahan menuju ke arah bilik mandi. Di bilik mandi, Hassan Al-Banna sangat berhati-hati berwudhu' supaya percikan air tidak mengganggu lena tidurku.

Kemudian, aku melihat beliau mengambil tempat di suatu sudut bilik. Beliau mengadap kiblat dan beliau pun bersembahyang malam beberapa rakaat. Subhanallah! Begitulah ajaran beliau yang sangat melekat di hatiku.

2 comments: