Sunday, November 7, 2010

Janji Pendendam

12. Allah berfirman: "Apakah yang menghalangimu untuk bersujud (kepada Adam) ketika Aku menyuruhmu?" Menjawab iblis "Aku lebih baik daripadanya: Engkau ciptakan aku dari api sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah."

13. Allah berfirman: "Turunlah kamu dari surga itu; karena kamu tidak sepatutnya menyombongkan diri di dalamnya. Keluarlah! sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang hina."

14. Iblis menjawab: "Berilah aku penangguhan waktu sampai hari mereka dibangkitkan."

15. Allah berfirman: "Sesungguhnya kamu termasuk mereka yang diberi tangguh."

16. Iblis menjawab: "Karena Engkau telah menghukum aku tersesat, aku benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus

17. Kemudian aku akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat).

18. Allah berfirman: "Keluarlah kamu dari surga itu sebagai orang terhina lagi terusir. Sesungguhnya barangsiapa di antara mereka mengikuti kamu, benar-benar Aku akan mengisi neraka Jahannam dengan kamu semuanya."

Surah Al-A’raf, surah ke-7, Juzu’ 8, Ayat 12-18, m/s 152


Sedikit Pedoman:


1. Jangan Hanya Plan A

Dalam usaha nak sesatkan manusia, iblis bukan setakat guna Plan A, tetapi ada Plan B,C dan seterusnya. All out! Pernah terlibat anjur program? Ada backup plan kan. Kalau buat forum waktu malam, tetiba blackout, kelam kabut jadinya kalau takde backup plan. Berforum dalam gelap la kita. Kena pulak dengan tajuk Sisi-Sisi Gelap Jahiliyyah Moden (contoh sahaja).

Jadi, dalam mana nak buat kebaikan, ikhtiar dan sediakan juga backup plan. Contoh: Beli al-Quran terjemahan dan letak di meja study (take 5 la skejap lepas sejam tuh), ruang tamu (selain baca suratkhabar dan duk termenung kepenatan bila balik kelas atau kerja), dalam kereta (sambil-sambil panas enjin pagi pagi), meja pejabat (bila rehat atau balik rehat sebelum sesi petang), surau pejabat (maklum aje la sesetengah surau pejabat ni kadang-kadang kosong) dan mana-mana tempat lain yang biasa kita duduk. Tak sempat baca sebelum keluar pergi kuliah/kerja, sediakan CD/pendrive/buka radio yang baca Quran.

2. Penangan Akhirat

Mendatangi dari muka/depan bermaksud melupakan manusia kepada hala tuju dan masa depan mereka iaitu akhirat. Inilah perkara nombor satu pada masa awal Islam: beriman kepada Allah dan hari akhirat. Asas yang macam nilah yang telah menjadikan para sahabat orang yang hebat dan dunia dibawah jajahan takluk mereka.

Bila sebut akhirat, disebut sekali syurga neraka, dosa pahala. Iblis nak kita lupa semua tu dan ingat kepada dunia yang ditinggalkan di belakang. Maka, manusia sudah tidak kisah soal dosa pahala.


Kalau ada kesempatan & carilah kesempatan, bacalah buku Bertemu Janji Allah terbitan Kemilau Publika Sdn. Bhd.!

Iqra'!

No comments:

Post a Comment