Friday, September 24, 2010

Kenangan Buat Bekalan

Takdir mengatasi tadbir..

22 September 2010...9.00 pagi, aku memulakan perjalanan ke Kuantan, destinasi yang sudah biasa bagi pelajar UIA Kuantan, tetapi kali ini dengan tugas dan suasana hidup yang baru sebagai PEKERJA.

Besar harapan dan cita-cita aku untuk dapat bertugas di Kuala Terengganu. Apapun, perancangan Allah pasti yang TERBAIK! Barangkali banyak hikmah-hikmah yang perlu lagi dikutip di sini. Zaman belajar dulu sedikit sebanyak lalai dari mengambil peluang-peluang yang ada.

Meninggalkan rumah dan kampung halaman bererti meninggalkan beberapa perkara yang menjadi harapan besar dalam diri. Berat rasa hati untuk meninggalkan abah dan mak yang selama ini bersusah payah bekerja, meninggalkan adik-adik yang selama ini terbiasa dengan kehidupan di universiti dengan kawan-kawan, meninggalkan budak-budak muda yang mula berjinak-jinak dengan masjid dan surau, meninggalkan makcik-makcik yang tekun menghadiri kuliah, meninggalkan individu-individu yang begitu menghargai nilai ilmu dan meninggalkan para ustaz yang tekun mendidik...

Masih teringat kata-kata pertama aku setelah tiba di KLIA selepas pulang dari umrah bersama-sama dengan rakan-rakan...

"Mok dok gi kerja ke?"

"Laa...mok dok kerja doh..Mok brenti doh minggu lepas"

Aku rasa nak menangis...tapi aku tahan. Itulah janji mak. Dia akan berhenti kerja sebaik sahaja aku menamatkan pelajaran. Penantian selama 4 bulan cukup menguji diri. Ianya sesuatu yang sangat besar bagi aku. Bukan soal senioriti, gaji atau pangkat. Selama ini mereka bersusah payah bekerja. Pergi seawal pagi dan pulang lewat petang. Semenjak aku kecil hinggalah besar. Kini, mereka sudah tua....

Ya Allah...sampai juga masanya...

"Kekgi bila tua, gitu la agoknya", kata mak bila melihat anak-anak membawa ibu dan ayah mereka untuk menjalani rawatan di hospital..Aku hanya diam..

Semoga segalanya dipermudahkan Allah. Setiap yang susah itu ada senangnya.

Buat adik-adikku, walaupun mungkin aku tidak mampu untuk memberi nasihat kepada kalian, sepertimana aku menasihatkan orang lain, atau menjenguk dan mendidik kalian di depan mata, tetapi ingatlah, kita telah dewasa....dan suatu hari nanti kita akan kembali pulang kepada ALLAH.. Hargailah segala-galanya yang ada di sekeliling sebelum semua itu dikembalikan kepadaNYA. Aku harapkan segala yang mampu ditulis selama ini membuatkan kalian berfikir dan merenungnya...kalau tidak hari ini, esok, lusa atau suatu hari nanti..., yang mungkin aku sudah tiada lagi pada waktu itu...mengertilah wahai adik-adikku!

2 comments:

  1. selamat bekerja bro muzani..semoga segalanya dipermudahkan Allah.....
    one more thing, thabks for coming during the closing ceremony of 2nd IIUM national pharmacy quiz tadi...

    ReplyDelete
  2. tq2...insya Allah..same2..tahniah to all committee...what's important is strive for the best..

    "Result is important..but process of getting the result is more important"

    ReplyDelete