Wednesday, August 18, 2010

Tazkirah Ramadhan 1 - Taqwa Itu Di Hati

Masihkah kita ingat bagaimana kita pertama kali menunggang basikal atau motosikal atau memandu kereta, van dan sebagainya?

Cukup berhati-hati!

Itulah taqwa - berhati-hati dalam melaksanakan apa yang disuruh oleh Allah dan meninggalkan apa yang dilarangNYA. Ia umpama brek yang mengawal manusia daripada terbabas dalam kehidupan.

Sejauh mana seseorang hendak berhati-hati bergantung kepada kepercayaan yang ada dalam hati mereka iaitu iman.

Iman lahir dan kuat melalui pengetahuan dan amalan.

Kanak-kanak mungkin tidak mengenal bahaya kala jengking yang boleh membunuhnya seperti mana orang dewasa kerana mereka tidak ada pengetahuan tentang binatang berbisa itu dan tidak dibiasakan dengan peringatan supaya berhati-hati dengannya.

Seseorang yang hampir lemas, jika dihulurkan tali atau kayu untuk dicapainya, pasti dia akan menggenggamnya erat-erat kerana dia tahu dan percaya dengan penuh yakin, hanya itulah yang boleh menjadi sebab terselamatnya dia daripada mati lemas.

Itulah penangan kepercayaan. Itulah analogi kepada kehebatan aqidah yang menjadi pegangan para sahabat Nabi s.a.w. walaupun diseksa dengan teruk pada peringkat awal keadatangan Islam.

Puasa membentuk taqwa dalam diri seorang Muslim. Adakah kita sudah berhati-hati dalam setiap tindak tanduk kita? Renung-renungkan dan berdoalah semoga puasa Ramadhan ini menjadikan kita seorang muttaqin.

No comments:

Post a Comment