Tuesday, August 3, 2010

Seharian di Kuantan

Semalam ke Kuantan untuk urusan 'clearance'. Alhamdulillah, secara rasminya tamatlah status saya sebagai pelajar UIA setelah bercuti hampir 4 bulan. Lamanyaaaaaa....

Saya menjangkakan saya akan mula bertugas pada bulan September ni insya Allah (anggaran sahaja, tak pasti lagi) Tempat ? Wallahu a'lam. Semoga dapat Terengganu! Amin!

Mula-mula fikir nak pergi dengan bas. Pastu takut susah plak nak pergi mana-mana nanti kalau terpaksa buat clearance dua hari. Jadi saya pun pergi dengan kereta.

Walaupun seorang diri memandu, tapi itulah sebenarnya hobi saya. Rasa lega fikiran dapat memandu untuk perjalanan jauh seorang diri siang hari. Itulah jugak sebenarnya salah satu cara saya lepaskan tekanan. Hidupkan enjin dan pandulah ke mana-mana asalkan dapat bersiar-siar. Terfikir juga pasal minyak kereta, tapi tak mengapalah, asalkan boleh tenang!

Saya tak suka sangat memandu malam. Tak best, tak nampak pemandangan sekeliling. Untuk hilangkan mengantuk, bukalah radio haha. Macam-macam saluran dibuka. Asalkan ada lagu kegemaran, layan! Kadang-kadang terpaksa kuatkan bila rasa mengantuk tu agak kuat. Pernah sekali semasa dalam perjalanan jauh pulang dari kenduri kahwin kawan, memang mengantuk sangat. Kawan-kawan yang ikut plak semuanya tidur. Nescafe dah minum, tapi tak tahan jugak. Last-last, buat album dalam kereta. Apa lagu yang keluar kat radio, hentam je ikut. Asalkan suara berbunyi. Akhirnya, disebabkan masih tak tahan, kami berhenti di R&R dan tidur dalam kereta sampailah nak dekat Subuh haha.

UIA Kuantan sudah mula nampak seperti sebuah universiti, dari aspek bangunannya :) Masjid pun dah nampak rupa bentuk kubahnya, bangunan pentadbiran pun dah hampir siap, begitu juga dengan bangunan-bangunan kuliah yang lain. Waktu saya mendaftar masuk tahun 2006 dulu, memang aman damai dengan flora dan fauna haha. Tiada lagi pelajar lelaki tinggal di mahallah (kolej kediaman) dalam UIA. Saya plak pergi makan tengahari di cafe mahallah. Memang waktu tengahari waktu puncak bagi pelajar membeli makanan. Lepas habis makan baru sedar bahawa tiada lagi pelajar lelaki tinggal di dalam. Patut pun semakin ramai pelajar perempuan di cafe, yang memang sedia ada ramai.

Alhamdulillah, saya sempat menghabiskan urusan clearance sebelum waktu pejabat. Memang sedia maklum sebelum ni risiko ketiadaan kakitangan. Tapi mujurlah mereka sudah melantik pengganti masing-masing. Kalau tak, susah juga nak tunggu jika ada yang bercuti atau ada program. Cuma ada satu masalah, SYSTEM DOWN! Memang 'down' betul. Untuk clearance ni, ada 5 unit yang perlu diselesaikan. Tinggal 1 je lagi unit yang down tu. Mujurlah terfikir untuk beri nombor telefon kepada kakitangan unit tu. "Kak, kalau system ok, kak bagitau saya". Memang saya berharap sangat dapat selesaikan hari tu jugak. Alhamdulillah, lebih kurang pukul 4.15 petang, sistem komputer pun ok.

Lepas selesai semuanya dan transkrip akademik pun dah diperolehi, saya dan beberapa kawan singgap sekejap di mahallah luar UIA untuk bertemu kawan-kawan yang ada di UIA. Kemudian , saya sempat juga menjenguk rakan sekuliah dulu, Izzuddin dan Adi di rumah sewa mereka. Dua orang ni bertugas di Hospital Tengku Ampuan Afdzan (HTAA) Kuantan. Jua sempat singgah di Masjid Tengku Ampuan Afdzan (MTAA) Kuantan, yang banyak meninggalkan kenangan bersama-sama kawan-kawan dan rakan serumah. Lepas makan malam bersama mereka, saya pun bertolak pulang ke Terengganu lebih kurang jam 9.30 malam. Seperti yang dijangka, perjalanan mengambil masa 3 jam dan saya tiba di rumah pada jam 12.30 malam. Penat! Kebetulan radio plak buat hal. Memang aman damai la pemanduan haha.

Selama cuti 4 bulan ni, saya banyak buat kerja-kerja sendiri. Pening juga melihat fail-fail dan harta benda yang dikumpulkan selama 4 tahun belajar. Ambil masa juga nak mengemas. Maklum ajelah, malas! haha. Kalau nak dikatakan aktiviti yang betul-betul rutin, ialah mengajar dan belajar. Saya mengajar secara tidak rasmi empat kali seminggu dan menghadiri kelas Bahasa Arab dua kali seminggu. Masa saya agak penuh waktu malam. Waktu siang tu terpulang. Tengok mood. Tapi, sebab nak mengajar, mesti la kena sedia sikit-sikit. Nak sampaikan pada orang, mesti kita kena faham dulu.

Sekarang ni saya jarang online. Kalau online pun biasanya nak kemaskini blog, cek email atau cari maklumat dalam Internet. Saya pun dah berhenti dari melanggan Celcom Broadband. Tak cukup duit sheikh. Walaupun Streamyx ada di rumah, tapi adik-adik biasanya yang selalu guna. Saya biasanya guna pada waktu pagi.

Begitulah cerita pasal clearance dan cuti. Ramadhan pun dah hampir tiba. Selamat Menyambut Ramadhan pada semua!

2 comments:

  1. sudah lama tak jejak kuantan ni

    hari tu clearance pun, minta raja buatkan...

    muzani,

    jika ke kuala lumpur

    jemputlah datang ke rumah..nak tumpang bermalam pun boleh, insyaAllah.

    ReplyDelete
  2. Boleh2 insya Allah...nanti solah bawak melancong mana2. solah kan power. guru in jalan2 haha

    ReplyDelete