Wednesday, February 24, 2010

Antara 2 Sujud


Robbighfirlii

Kita memohon keampunan Allah. Penghapusan dosa-dosa dan kesalahan-kesalahan yang terjadi dalam kehidupan ini dengan diiringi pengakuan tulus di atas kelemahan, kedaifan, kerendahan dan kenistaan diri di hadapan Allah. Pengakuan tulus sebagai hamba yang hina-dina di hadapan Zat Yang Maha Agung adalah kunci utama menggapai kasih keampunan Allah.


Warhamnii

Kita memohon belas kasihan Allah. Limpahan anugerah Allah agar dijadikan hamba yang baik, agar diperlakukan Allah dengan penuh kasih saying. Selalu mentaati Allah, kuat beribadah, suka berbuat baik serta istiqamah di jalan kebenaran. Itu tandanya wujud kasih saying Allah yang menjadi kunci utama merai kebahagian dunia dan akhirat.


Wajburnii

Kita memohon kebaikan (perbaiki kekurangan/menutup keaiban). Kelurusan hati, kesabaran diri dalam menghadapi rintangan beribadah, dijauhkan daripada sikap malas, amalan dilakukan separuh hati untuk beribadah, separuh hati menjalankan perintah Allah serta segala hal yang melalaikan diri kepada Allah. Semua itu harus dimohonkan kepada Allah untuk diperbaikiNya agar amalan hidup tetap lurus di jalan Allah, menyembahNya dengan istiqamah.


Warzuqnii

Kita memohon rezeki daripada Allah. Beribadah kepada Allah tidak akan optimum jika hak-hak jasad tidak dipenuhi. Oleh itu, wajib memohon kepada Allah rezeki yang halal dan diberkati untuk bekal beribadah kepada Allah.


Wahdinii

Kita memohon hidayah (petunjuk) Allah agar dijauhkan dari perilaku sesat, perbuatan syirik dan tindakan bid’ah dalam beribadah kepada Allah. Setiap manusia perlukan petunjuk Allah agar mata hatinya dapat membezakan yang benar dan salah atau yang lurus dan batil.


Wa’aafinii

Kita memohon kesihatan jasmani dan rohani. Kesihatan jasmani agar terhindar daripada penyakit, agar dapat menjalankan perintah agama dengan baik, agar dapat melaksanakan ibadah dengan sihat. Kesihatan rohani agar terhindar daripada pelbagai penyakit hati dan gangguan mental agar hati dapat khusyu beribadah dan jiwa dapat utuh menyembah Allah. Sesungguhnya kesihatan rohani jauh lebih penting daripada kesihatan jasad dalam beribadah disebabkan hati menentukan kualiti ibadah.


(Rujukan: Buku Menyukat Solat Diri karangan Misbah Em Majidy keluaran Kemilau Publika Sdn. Bhd.)

Nota: Ada beberapa susunan bacaan doa antara dua sujud jika dirujuk kepada hadith-hadith. Boleh semak dalam buku-buku solat yang baik penulisannya seperti Formula Solat Sempurna oleh Ustaz Zaharuddin Abd Rahman

2 comments:

  1. salam..hihih..nak gak try komen kat sini..

    urmm, thanks for the sharing....memang pernah terniat nak post pasal MAKNA BACAAN DALAM SOLAT,tpi belum berkesempatan agi..dan en muzani dah mempemudahkan sebahagian..Alhamdulillah..

    Keep it up :)

    ReplyDelete
  2. salam...ilmu yg bagus utk dikongsi sesama kte...syukur dgn tidak sengaja terjumpe blog en muzani, sahabat lame yg semakin mantap...huhu...thanks...

    ReplyDelete