Wednesday, February 17, 2010

Moga Terus Ada Sinar

Disiplin...

Dari sekolah sampailah sekarang, itulah perkataan yang sudah lali diperingatkan oleh orang lain kepadaku. Diri sendiri pun selalu mengingatkannya kepada orang lain. Tapi....

Susahnya nak mendisiplinkan diri. Kadang-kadang, sampai satu tahap, aku seolah-olah mahu berhenti melakukan apa-apa dan cakap terus pada diri, disiplinkan diri kau sendiri sebelum disiplinkan orang lain. Nasihatkan diri kau sendiri sebelum kau nasihatkan orang lain. Walau berat hati dan malu muka pada orang lain, aku paksakan juga diri untuk buat apa yang telah dipertanggungjawabkan kepadaku.

Kita mengharapkan orang berubah. Kita juga mengharapkan diri kita berubah ke arah yang lebih baik. Tapi memang betul, perubahan itu payah. Perubahan adalah suatu hijrah yang memerlukan pengorbanan. Tak datang sekelip mata. Perlu dibentuk sikit demi sikit. Perlu bersabar dan tegas pada tempatnya.

Barangkali kita harus lebih ikhlas dalam mendidik diri....

1 comment:

  1. life is tons of discipline...orang akan kata kita skema kalau berdisiplin...tapi dengan berdisiplin we focus to achieve what we want..

    usaha sungguh-sungguh kemudian tawakal..Allah jua yang mengizinkan yang terbaik buat hamba-hambaNya.

    ReplyDelete