Wednesday, May 6, 2009

Pertemuan Yang Sejahtera

“Camni aku ye,” aku membelek gambar-gambar lama waktu kecil dahulu. Banyak juga yang dikirim oleh Che’ Su. Tak sangka pula gambar-gambar zaman kanak-kanak aku lebih banyak berada dalam koleksi ibu saudaraku. Mencuit hati juga melihat gambar mak dan abah waktu muda. Itulah manusia, kecil, remaja, dewasa, tua…kitaran hidup yang pasti dilalui oleh semua insan.

“Gini la Kak Siti, kalau dibuatnya sakit atau demam…tak tidur la kita sampai ke pagi”, rungut mak sepupuku kepada mak tentang anak-anak kecil mereka. Aku tersenyum. Mak lebih memahami. Dia menjaga 5 orang anak lelaki dan itu pastinya bukan tugas yang senang.

Ya Allah, kami adik-beradik memang nakal habis masa kecil-kecil. Sampai ke harini aku masih geram bila teringat bagaimana kami berlima boleh menaiki motorboat dan aku mengawalnya bersama dengan seorang lagi orang kampungku yang terkenal dengan penyakit seakan-akan sawan. Seingat aku, waktu tu aku berusia dalam lingkungan 7-10 tahun. Kami langsung tak fikir tentang bimbangnya mak dan abah. Dan aku sedikit pun tak risau dengan adik-adikku yang kecil-kecil lagi.

Firman Allah s.w.t.

“Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur”. (Surah an-Nahl, ayat 78).

Ya…rendahnya, lemahnya kita. Lahir kita kosong. Tidak tahu apa-apa. Setinggi mana pangkat kita, sehebat mana kebolehan kita, itulah kita di kala lahir. Makan disuap, berjalan dipimpin, buang air kecil dan besar dibasuh. Dimandikan. Sakit kita menangis..menangis dan menangis. Nah, di mana sombong hatimu wahai diri. Siapalah kamu waktu itu. Belas kasihan Allah memberi kita ilmu, tahu berdikari, tahu bergerak sana dan sini.

Ibu kita pula tak pernah kenal erti penat. Biar tak tidur, biar tak makan, untuk kita…segalanya dikorbankan.

Duhai apakah gerangan budi bahasa
Bagi insan melahirkan membesarkan
Bercucuran air mata bila mengenangkan
Betapakah besar budi ibunda berikan

Siang malam menderita hingga entah bila
Sungguh besar pengorbanan ibunda berikan

(Petikan lagu Syurga Di Bawah Telapak Kaki Ibu, nyanyian Aishah)

Aku selalu tak tahan mendengar lagu di atas. Sebak. Liriknya cukup menyentuh. Walau apapun latar belakangnya, drama atau sekadar lagu, terlalu dalam maknanya.

24 tahun berlalu…banyak yang berubah. Setiap kali balik cuti, aku perhatikan betul-betul mak dan abah. Aku perhatikan juga gambar-gambar lama. Raut wajah mereka semakin berubah ke usia tua. Bila memikirkan mereka, hati memang selalu sebak. Sebagai anak, terlalu banyak kesilapan yang telah dilakukan. Moga-moga kita jadi anak yang soleh. Mungkin ramai antara kita yang lain perwatakan antara sesama kawan dengan sesama mak ayah. Walau apapun, sesama kawan kita bergurau seadanya, sesama ibu dan ayah kita ukirlah senyum mereka. Biar sejuk hati mereka. Andai mereka telah tiada, istiqamahlah berdoa. Andai kita merasa mereka tidak memahami kita, bersabarlah, jasa mereka terlalu banyak kepada kita. Didiklah mereka perlahan-lahan. Anggaplah semua tu ujian dan peluang yang Allah berikan pada kita untuk berbakti kepada mereka.

“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.” (Surah al-Isra’, ayat 23).

Rasulullah s.a.w. juga berpesan kepada kita…”Apabila mati anak Adam, terputuslah bagi mereka segala perbuatan mereka melainkan 3 perkara. SEDEKAH JARIAH, ILMU YANG BERMANFAAT DAN ANAK SOLEH YANG MENDOAKAN MEREKA.”

Hanya 3 ini wahai diri. Yang terakhir itulah satu-satunya sumbangan anak kepada ibu dan ayah sebelum tiba saat dan waktu yang berat.

“Dan apabila datang suara yang memekakkan (tiupan sangkakala yang kedua), pada hari ketika manusia lari dari saudaranya, dari ibu dan bapanya, dari isteri dan anak-anaknya. Setiap orang dari mereka pada hari itu mempunyai urusan yang cukup menyibukkannya.” (Surah ‘Abasa, ayat 33-37).

Moga hati kita tetap taat atas agama yang suci ini. Kita tidak sempurna, terlalu banyak bergurau, ketawa. Tetapi janganlah kita biarkan umur ini berlalu begitu sahaja kerana sesal pada hari pertemuan denganNya sangat perit dan pedih...jauh dari gelak dan tawa.

“Pada hari yang harta dan anak-anak tidak berguna, kecuali orang-orang yang mengadap Allah dengan hati yang bersih.” (Surah asy-Syu’ara’, ayat 88-89)

“Dan, jika sekiranya kamu melihat mereka, ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): "Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal soleh, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin.” (Surah as-Sajdah, ayat 12).


2 comments:

  1. Subhanallah.. Mengenang jasa mak ayah mengundang sebak yang tak bertepi lantaran kasih dan pengorbanan mereka penuh keikhlasan.

    Ya Allah, rahmati ibu bapa umat Islam.. Rahmati anak-anak mereka. Amin...

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum muzani,
    ayah dan ibu itulah permulaan kami, dapat melihat bulan dan matahari aaa
    sempena hari ibu ni, dapatlah kita terutanamnya yang lelaki ni menundukkan rasa malu dan ego untuk mendakap ibu dan bapa kita.
    selamat hari ibu, dakap ibumu

    ReplyDelete