Monday, January 30, 2012

Rumusan Cinta Rasul di TV Al-Hijrah

Sebahagaian kesimpulan yang dapat diambil daripada rancangan bual bicara sebentar tadi di TV Al-Hijrah

Tajuk: Cinta Rasul: Ke Arah Pembangunan Ummah.

Ahli Panel:

1) Dr Asyraf Wajdi Dusuki (Ketua Penyelidik, International Shari'ah Research Academy for Islamic Finance, ISRA)

2) Dr Farid Shahran (Fellow Kanan, Institut Kefahaman Islam Malaysia, IKIM)

3) Dr Maszlee Malik (Pensyarah Kulliyyah Ilmu Wahyu & Sains Kemanusiaan UIAM).

Moderator: Saudara Amin Idris

Antara isi-isinya:

Sulaiman An-Nadwi (Penulis Kitab Siratunnabi) meletakkan 4 ciri penting dalam sirah Nabi SAW yang tidak ada dalam sejarah pemimpian-pemimpin lain:

1) SAHIH...melalui jalan periwayatan yang dijaga kebenarannya
2) LENGKAP/KOMPREHENSIF...dari sekecil-kecil perkara sehingga sebesar-besarnya
3) PRAKTIKAL...untuk semua golongan dan peringkat umur
4) REALISTIK...perkara yang memang boleh dibuat oleh orang dan bukan terlalu ideal

Jangan 'selective' dalam mencontohi Nabi SAW dengan hanya melihat aspek 'spiritual & ritual'. Contohnya melihat aspek fizikal dan pakaian tapi tidak mengambil berat aspek asas seperti kebersihan. (contoh lain, melihat aspek ibadah khusus seperti solat dan haji tapi mengabaikan aspek pengurusan masa, organisasi dan negara)

Aku pergi ke Barat, aku lihat Islam tanpa Muslim. Tetapi bila aku pergi ke Timur, aku lihat Muslim tanpa Islam (kata-kata Syed Qutb, tapi ahli panel tadi kata ni disebut oleh penyair terkenal Muhammad Iqbal. Setakat yang dicari, ni kata-kata Syed Qutb). Tentang ini, aku ambil ulasan Ustaz Pahrol Md Juoi, "Mengapa? Dilihatnya semua amalan-amalan Islam seperti menjaga kebersihan, mengurus masa, menepati janji dan lain-lain telah diamalkan oleh orang-orang Barat. Sayangnya, amalan-amalan itu tidak berlaku di kalangan orang Islam sendiri di Timur. Sikap pengotor, tidak menepati janji dan membuang masa masih berakar umbi dalam masyarakat Islam sendiri."

Aku pasti ramai yang tahu bahawa Nabi SAW diletak di tempat pertama dalam buku "The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History" oleh Michael H. Hart (1978). Nabi SAW memang tidak layak dibandingkan dengan manusia biasa kerana baginda adalah Rasulullah SAW. Namun, apa yang boleh kita ambil dari analisa Hart ialah, daripada aspek PENGARUH sahajapun, Nabi SAW sudah menandingi pemimpin lain, apatah lagi dari aspek-aspek yang lain.

Tentang Piagam Madinah, apa yang menarik perhatian aku ialah apabila Dr Maszlee menyebut tentang konsep UKHUWWAH, menjawab soalan Amin Idris berkenaan adanya 23 fasal berkenaan orang Islam dan 24 fasal berkenaan orang bukan Islam dalam perjanjian itu. Ukhuwwah Islamiyyah (sesama Muslim) dan ukhuwwah insaniyyah (sesama manusia yang lain). Masyarakat Madinah yang berbeza bangsa, keturunan dan agama (misalnya Bilal dari Habsyah yang gelap warna kulitnya, Salman yang berasal dari Parsi, dan Bani Israel) dapat disatukan di bawah satu pemerintahan. (sebab itulah Madinah boleh jadi model negara Islam yang ada rakyat dari pelbagai kaum seperti Malaysia).

Berkenaan sambutan Maulidul Rasul SAW seperti berarak dan sebagainya: asanya ialah kita buat sambutan dengan ada pelan TINDAKAN. (Biar bila habis je majlis sambutan, masyarakat tahu apa patut buat dan bagaiman nak buat. Apa dan bagaimana ni kita kukuhkan melalui pendidikan berterusan melalui masjid, sekolah, media dan sebagainya. Contohnya, kita edar kad-kad poket yang ada zikir-zikir dan doa yang Nabi SAW baca. Pasal pendidikan berterusan tadi, apa kata kita buat handout cantik-cantik yang senaraikan rancangan-rancangan agama yang ada di TV dan Radio yang masyarakat boleh tengok dari semasa ke semasa)

Hidupkan budaya ilmiah. Tahu sesuatu perkara melalui kajian, soal-jawab. (Contohnya kita galakkan orang untuk ada penasihat agama yang dia simpan nombor telefonnya).

Bagi pendakwah (tak semestinya ustaz-ustaz, para wartawan pun pendakwah), kita kena ada prioriti, sunnah mana yang kita kena tekankan dalam masyarakat. Bukan kita nak 'selective', tapi kita nak ikut awlawiyyat (keutamaan) supaya apa yang penting didahulukan. (Contohnya galakkan masyarakat hidupkan amalan salam, selawat pada Nabi bila dengar orang sebut nama Nabi, amalkan zikir pagi dan petang, berbudi bahasa dan sebagainya)

Nak cinta Nabi, kena kenal Nabi SAW. Nak kenal Nabi SAW, bacalah sirah baginda. (Jadi, biarlah sebuah keluarga, ada sebuah buku sirah sekurang-kurangnya. Tak payah yang tebal-tebal, ambil yang ringkas pun takpe. Contohnya macam Sirah Nabawiyyah oleh Dr Mustafa as-Siba'ie. Takpun lazimkan keluarga tengok rancangan seperti Law Kaana Bainanaa).

WALLAHU A'LAM..ALLAHUMMA SOLLI 'ALA MUHAMMAD, WA 'ALA AALI MUHAMMAD

No comments:

Post a Comment