Thursday, November 10, 2011

Moga Doa Lebih Bererti




Apa yang biasa kita doakan?

Cuba ingat kembali apa yang selalu kita minta dalam doa sama ada lepas solat atau di mana-mana tempat yang lain.

Biasanya berkaitan dengan perkara-perkara hidup di dunia seperti kejayaan dalam sesuatu, kemudahan dalam melakukan sesuatu, dikurniakan apa yang dihajati dan sebagainya.

Pembaca sekalian,

Selalu tak kita doa untuk akhirat? Perkara-perkara yang berkisar tentang akhirat antaranya syurga Allah, hisab, naungan Allah, bersama Rasulullah SAW dan lain-lain.

Atau doa sesuatu yang Allah minta dari kita antaranya keikhlasan dalam beribadah, menjadi orang yang bersyukur pada Allah waktu susah dan senang (kerana amat sedikit orang yang bersyukur sebagaimana yang disebut dalam Al-Quran), keteguhan iman kepada Allah dan lain-lain.

Jangan lalai dalam doa sebagaimana jangan lalai dalam solat.

Perhatikan doa kita...perhatikan setiap perkataan dalam doa kita.

Biarlah ringkas tapi bermakna. Biarlah tidak Arab tapi diminta dengan penuh pengharapan.

Berdoalah sebagai ibadah dan ketaaatan, bukan semata-mata kerana memohon sesuatu daripada Allah.

Apa yang dipohon (yang semestinya kebaikan) itu penting. Tetapi yang lebih utama ialah perbuatan MEMOHON KEPADA ALLAH itulah yang lebih penting.

Sudah pasti doa yang terbaik ialah apa yang diajar oleh Allah dan RasulNYA.

Lihatlah doa dari ayat Al-Quran dan yang diajar oleh Nabi SAW.

Penuh dengan adab. Dimulakan dengan susun kata yang menginsafkan.

Cuba lihat doa ini, baca dan hayati:

Ya Allah, Engkau adalah Tuhanku

Tiada Tuhan selain Engkau

Engkau telah menciptakan aku, dan aku adalah hambaMu

Dan aku selalu berusaha menepati ikrar dan janjiku kepadaMu dengan segenap kekuatan yang aku miliki

Aku berlindung kepadaMu dari keburukan perbuatanku

Aku mengakui betapa besar nikmat-nikmatMu yang tercurah kepadaku

Dan aku tahu dan sedar betapa banyak dosa yang telah aku lakukan

Maka ampunilah aku

Tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau

(Hadith riwayat Al-Bukhari No. 5831)

No comments:

Post a Comment