Thursday, January 27, 2011

Rangkum!

Dah lama tak menulis artikel sendiri di blog ni. Asyik copy paste dan letak video je. Nak kata sibuk, takdela mane pun. Sekarang ni rutin kerja macam biasa. Tengah duk kat Farmasi Bekalan Wad yang urus bekalan ubat untuk wad-wad di hospital. Tugas utama...screening atau semak preskripsi yang doktor tulis. Balik petang biasanya lebih kurang pukul 6 sampai la kat rumah. Dah banyak kali hampir terlelap dalam kereta. Bahaya betul. Sebab tulah setiap kali berhenti kat lampu isyarat, aku free gear dan tarikh hand break. Langkah pencegahan takut-takut terlelap. Radio tak usah cerita la, kuat juga volume. Awal-awal kerja dulu rajin la jugak riadhah. Sekarang ni jadi malas plak. Macam mana ni kerja bidang kesihatan. Biasa la macam tu. Ahli farmasi pun kadang-kadang orang yang agak susah nak makan ubat.

....................

Bagi kawan-kawan kenalan Kuala Kubu, apa cerita sekarang? Sejak meninggalkan Ampang Pecah, tak pernah lagi aku menjenguk kembali tempat tu. Bila dah kerja ni, teringat juga projek mega yang pernah dibincangkan dulu. Rasanya sekarang dah ramai dari kalangan kita yang kerja. Apapun, core business kita yang paling utama tetap kena jadi yang paling utama. Aku pun segan kalau bercakap pasal ni, sebab cabaran besar. Dari dulu sampai sekarang, aku hanya boleh rasa suasana seperti dulu bila jumpa dengan orang yang memang duduk dalam bidang tu. Waktu tu la, malu muka beb. Dulu waktu baru-baru keluar dari sana, biasanya orang duk sebut, berapa jam atau berapa juzu' mengulang? Aku akui, cabarannya sangat besar...Bagi aku, seperti yang aku tulis tadi, kekuatan tu ada bila jumpa dengan mereka yang benar-benar gigih dalam bidang tu, ditambah dengan sejauh mana kehendak dan usaha kita sendiri.

...................

"Dalam hidup, kita mesti ada matlamat dan perancangan", jelas aku kepada budak-budak tu. Nasihat tu terkena atas diri sendiri. Ibarat pelempang! Ada atau tak ada, itu satu perkara. Melaksanakan apa yang ada, itu juga satu perkara, tapi banyak karenah dan penyedap hatinya yang diberi oleh diri sendiri. Dalam program itu, aku buat persediaan untuk bercakap dengan budak-budak peringkat sekolah menengah dan belia, tetapi bila yang berada di hadapan, majoritinya budak-budak sekolah rendah + tahap 1 plak tu. "Ya Allah ,camane nak terang pasal menda ni kat budak-budak kecil ni?". "Okei, abang nak semua tulis cita-cita masing-masing dan kenapa nak jadi camtu?". Akhirnya aku gunakan cita-cita sebagai contoh untuk jelaskan tentang matlamat. "Petang-petang selalu buat apa?" tanya aku pada seorang budak. "Main basikal" jawabnya. "Haa, sebelum pergi main, ada tak ajak kawan? Beritahu tak pukul berapa, nak round kat mana? Tulah perancangan...Hari tu, aku terpaksa menjadi budak-budak. Biarlah mereka kenal dengan perkataan-perkataan itu dahulu, kelak mereka akan lebih memahaminya.

...............

Pernah dengar nama Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman dan Ustaz Pahrol Mohd Juoi? Kalau tak pernah, atau macam pernah, aku cadangkan korang semua pergi la ke laman web mereka. Banyak benda yang boleh kita belajar untuk hidup dengan tenang dan berjaya di dunia ni dan akhirat insya Allah.

Ustaz Hasrizal - www.saifulislam.com
Ustaz Zaharuddin - www.zaharuddin.net
Ustaz Pahrol - www.genta-rasa.com
..............

Jumpa lagi!

5 comments:

  1. subhanallah.. anak-anak kecil. anak-anak kecil Islam harus dibentuk dari awal. sebelum rebung menjadi buluh...

    ReplyDelete
  2. Yolo min...nok banding budok2 zaman lenin ngan dulu, kalu ikutkan, dari segi sumber ngaji agamo tu mcm byk doh: contoh macam kelas KAFA lenin dari darjoh 1 sapa 5. tp mungkin sebab elemen yang buat budok2 jadi punoh lagi banyok dari elemen yang baik. kawe quote kata2 ustaz tn ibrahim tn man yang lebih kurang: ibarat mengecat rumah,seorang yang tukang cat tapi ada 10 orang yang menconteng. Kalaupun ada 10 orang yang mengecat, tapi ada 20 yang menconteng...Gane2pun, tukang cat dok leh ngaloh!

    ReplyDelete
  3. perenggan pertama....EXACTLY THE SAME THING!!!!

    ReplyDelete
  4. Hahaha...same ke..eh ke ramai lagi yang sama ni haha

    ReplyDelete