Saturday, May 9, 2009

Kembara Pantai Barat 2 - Misi Ilmu dan Islah

"Dio tok gi smaye jumaat ustaz," Awang (bukan nama sebenar) menjawab pertanyaanku. Kami dalam perjalanan ke masjid untuk solat Jumaat pada waktu rehat tengahari. Selepas beberapa kali bertembung di kilang, Awang dan rakan-rakannya terus menerus memanggilku ustaz. Agaknya sebab aku dari UIAM.

Kelibat rakan-rakannya di pondok pengawal membuatkan aku tertanya-tanya kerana waktu tu sudah hampir masuk waktu Jumaat. Rupa-rupanya, apa yang diguraukan waktu rehat pagi tadi memang benar. "Dio jenis tok maye nii...lamo doh tok kenal maye," guraunya. "2 kali doh tok gi jumaat ni, kali ni kena gi la. Dok leh lebih sapa 3 kali," tambahnya dalam loghat Kelantan selepas mengetahui aku ada asal usul Kelantan.

Aku terus memandu sambil mengingati perbualan pagi tadi itu. Berkerut juga dahi dibuatnya.

Surau di kilang HOE memang kecil. Hanya mampu memuatkan 2-3 orang jika berjema'ah. Alhamdulillah, sempat juga berjemaah dengan beberapa staff. Kalau di Ain Medicare Kota Bharu, staff atasan pun turun berjemaah berdasarkan apa yang diceritakan oleh kawanku Raja yang membuat latihan industri di sana. Jadi, suraunya mesti agak besar dan selesa.

"Agaknya dorang solat di luar," aku cuba bersangka baik. Wallahu a'lam. Masih mengkaji dan melihat-melihat dalam tempoh seminggu yang lepas. Kebanyakan pekerja bawahan datang dari Sabah, majoriti Islam. Ada segelintir orang tempatan. Orang-orang atas pula banyak dari kalangan non-Muslim bangsa Cina.

Mungkin ini peluang dakwah yang baik. Sebelum ini, kita sentiasa berada di kalangan rakan-rakan yang komited dengan tuntutan syara'. Tiba masanya kita terjun dalam masyarakat dan merasai sebahagian realiti kehidupan. Harap-harapnya dapat menyumbang sesuatu walaupun sedikit. Yang pastinya, mereka senang didekati. Itu akan menjadi suatu kelebihan yang baik sebagai permulaan.

Keadaan ni kalau nak dibandingkan dengan apa yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w. di Thaif bagai langit dan bumi. Jiwa besar pendakwah yang dimiliki oleh Rasulullah s.a.w. sangat mengagumkan. Datang kita bersambut dan dilayan. Tinggal lagi nak sampaikan mesej Islam secara berhikmah. Namun, datangnya Rasulullah s.a.w. ke Thaif disusuli dengan penghinaan dan luka darah. Moga kita terus dapat mendidik diri untuk merasai pahit manis perjuangan menegakkan Islam.

3 comments:

  1. way to go muzani!jgn lupe share lagi citer posting, boleh wat guideline... ;-)

    ReplyDelete
  2. Cmni la pengalaman sendiri dulu jadi operator pengeluaran kilang... mmg susah nak nmpak diorg solat

    ReplyDelete