Friday, April 29, 2011

Imarah Masjid - Sedikit Kemaskini


Saya diketemukan dengan satu kaedah yang menarik untuk menghidupkan kuliah-kuliah di masjid dan surau terutama bagi yang agak sukar untuk mendapatkan tenaga pengajar. Rasanya sudah banyak juga masjid dan surau yang menggunakan LCD projector dan skrin untuk memasang kuliah yang disampaikan oleh para alim ulama' yang boleh didapati dari banyak sumber. Cuma kena keluar duit sikit la dulu untuk beli alat tu tapi kalu ikutkan, ianya berbaloi untuk jangka masa panjang daripada asyik beria-ria menulis jumlah kutipan bulanan dan membaca laporan kewangan masjid yang banyak simpanan tapi tak guna-guna.

Satu lagi masalah yang biasa terjadi ialah bagi kuliah-kuliah yang hidup segan mati tak mahu. Bila ada jemaah, ustaznya takde. Bila ada ustaz, jemaahnya pula takde. Salah satu puncanya ialah bila ustaz datang tak datang. Kadang-kadang berduet pun ada. Ustaz sorang, jemaah pun sorang. Dua-dua pihak jadi penyumbang. Macam ni lah, AJK masjid atau surau, ambil la nombor telefon semua jemaah tetap. Senang nak promosi apa-apa. Kalau ada pertukaran mengejut pun, boleh maklum. Kalau tak, kesian plak kat jemaah yang datang dan bersiap untuk hadir program, tup tup tak jadi plak. Seperkara lagi, kalu nak betul-betul istiqamah, bersedia dengan backup plan. Kalau ustaz yang telah dijadualkan tak dapat datang, terus biar ada pengganti. Kalau tak ada jugak pengganti, gunalah LCD+laptop+skrin...senang cerita.

Okei, nanti update lagi. Buat pembaca, kalau ada idea-idea menarik, bagitau la. Dibuatnya idea kita tu okei dan boleh dilaksanakan, banyak pahala dapat tu..

WALLAHU A'LAM

No comments:

Post a Comment