Thursday, September 17, 2009

Selamat Hari Raya


Taqabbalallahu minna wa minkum!

Semoga Ramadhan yang akan berlalu menjadi bekal yang berguna untuk kita.

Semoga kita terus istiqamah dengan kebaikan.

Semoga sentiasa mendapat keredhaan Allah.


Belakang, dari kiri: Akmal, Husni, Hilmi, Muzani dan Afiq

Depan, dari kiri: Abah dan Mak


SELAMAT HARI RAYA khas buat mak, abah dan adik-adik. Ampun dan maaf dipinta atas segala kelemahan, kekasaran, kurang berusaha dan apa-apa yang menyingung perasaan. Buat adik-adik, kalian sudah besar panjang. Bersedialah untuk menjadi orang yang akan diberi lebih banyak tanggungjawab. Dulu, mak dan abah yang bersusah payah membesarkan kita, kini, tiba pula waktu kita untuk berbakti kepada mereka. Lengkapkanlah diri dengan ilmu agama dan akhlak yang baik. Moga kita menjadi anak-anak yang soleh yang mampu mendoakan mereka.


Tidak dilupakan semua saudara mara. Sepupu rasanya dah sampai 60. Minta maaf mungkin ada yang tak sempat bertanya khabar terutama sebelah mak di Kelantan. Insya Allah, buat adik-beradik mak; Ayah Mat, Che Su dan Mak Ngah Ma sekeluarga, kita jumpa di Kelantan, mungkin raya ke-4 atau 5. Kepada adik-beradik abah yang 12 orang; Mak Long, Pck Zaki, Pck Yan, Pck Marwan, Ayah Chik, Pck Hin, Pck Man, Mck Geni, Mck Mah, Mck Ma dan Mak Su sekeluarga. Juga buat adik-beradik tok; Pak Su Hashim, Mak Su dan Makcik sekeluarga.


Seterusnya, untuk semua guru dan pensyarah yang telah mendidik saya di Tadika KEMAS Kg. Jeram, Sek. Keb. Banggol Peradong, Pusat Tuisyen Sarjana Batu 6, Pusat Tutorial During Burung, SMKA Tok Jiring (terutamanya Us Ramli, Us Ibrahim, Us Nawawi, Allahyarham Us Wan, Cikgu Halim, Cikgu Mohd Noor, Cikgu Bakar, Ustazah Fatimah, Ustazah Maimunah, Ustazah Wan Sabariah, Cikgu Noraini, Teacher Salmi dan semua guru-guru yang lain), Darul Quran JAKIM (terutamanya guru tasmi’ saya Ustaz Taufik b. Husein dan coordinator Ustaz Che Abdul Majid & Us Majid), Pusat Matrikulasi UIAM (terutamanya Us Maszlee dan Bro Norazman atas kuliah-kuliah yang banyak menyedarkan) dan UIAM Kuantan. Terima kasih atas segala ilmu yang telah dicurahkan. Terima kasih kerana mendidik saya sehingga mampu berdiri seperti sekarang. Hanya ALLAH yang mampu membalas jasa cikgu,ustaz, teacher, sir, madam, brother dan Dr.!


Juga buat rakan-rakan seperjuangan dari tadika hinggalah ke menara gading. Ada yang sudah pergi mengadap Ilahi. Yang masih diberi nikmat hidup, teruskan perjuangan kalian. Terima kasih rakan-rakan Kelas 6 Arif SK Banggol Peradong, Kelas Al-Furqan Form 1-3, Kelas 4 dan 5 Al-Ikhlas serta AJK Badan Pengawas Sekolah dan Persatuan Kemahiran al-Quran SMKA Tok Jiring. Di Darul Quran: AJK IQRAC. Di Pusat Matrikulasi UIAM: AJK AYC dan NEC. Di UIA Kuantan: AJK IPhA dan Nuqaba' CouncilUcapan raya istimewa juga buat rakan-rakan Bachelor of Pharmacy, IIUM sesi 2006-2010 dengan ucapan “Minta maaf semua, banyak kekurangan sepanjang jadi batch leader korang. Terima kasih banyak tolong hingga melangkah ke final year. Tahun ni Ramadhan terakhir la kita ye sebagai pelajar universiti. Yang pasti, korang semua bagus-bagus. Moga semua berjaya dalam hidup!”


Untuk akhirnya, sedikit perkongsian artikel berkaitan raya. Sama-samalah kita baca:


HARI RAYA BUKAN HARI SEDIH
(Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin)

http://www.drmaza.com/home/?p=717


AMALAN SUNNAH SEMPENA AIDILFITRI
(Mohd Yaakub bin Mohd Yunus)

http://akob73.blogspot.com/2008/09/amalan-amalan-sunnah-untuk-aidilfitri.html


HARI RAYA IDILFITRI : YANG PERLU & YANG JANGAN DILAKUKAN
(Ustaz Zaharuddin Abd Rahman)

http://www.zaharuddin.net/content/view/612/72/


SELAMAT HARI RAYA. MAAF ZAHIR BATIN.


Daripada saya sekeluarga,


Hj. Hasbullah b. Dato’ Hj. Mohd Said

Hjh. Siti Shabariah bt. Mat Zin

Mohd Muzani b. Hasbullah (UIAM Kuantan)

Mohd Zulhilmi b. Hasbullah (UiTM Shah Alam)

Mohd Zulhusni b. Hasbullah (UiTM Shah Alam; just graduated)

Muhammad Afiq b. Hasbullah (UiTM Machang)

Muhammad Akmal b. Hasbullah (Kolej Matrikulasi Perak)

No comments:

Post a Comment